Liber Feudorum A. Les investigacions sobre els feus dels reis Jaume l i Jaume ll de Mallorca. 1263-1294. Volum I

ADQUISICIÓ

Si desitja adquirir el llibre, contacti amb:

Moltes gràcies.

Tancar

Fitxa de publicació

Títol
Col.lecció
Textos i Documents - 50
Lloc i data de publicació
Barcelona, 2013
978-84-9975-419-2
Núm. de pàgines
Resum
Cap a 1262, potser inspirat per l’exemple dels seus veïns els Capets, Jaume I ordena una sèrie d’investigacions en els feus dependents del domini reial als comtats nord-catalans i també en el conjunt dels seus dominis llenguadocians. Una trentena de patents i de manaments conservats en els registres de la Cancelleria demostren aquest episodi poc conegut de la política interior del Conqueridor.

Es la primera gran investigació general relativa al patrimoni reial a la Catalunya Vella i al Llenguadoc. Fins on sabem, la major part de la documentació subsistent es conserva a Perpinyà en els fons de la Procuració Reial dels comtats de Rosselló i de Cerdanya de l’Arxiu Departamental dels Pirineus Orientals.

Però el document més important és sense cap mena de dubte el Liber Feudorum A. Els 337 documents compilats en aquest registre consignen el resultat de les investigacions feudals iniciades a partir del 1262 per Jaume I i continuades pel seu hereu Jaume II de Mallorca a les terres de la Cerdanya, el Baridà, la Vall de Ribes, el Conflent, el Capcir, el Vallespir, el Ripollès i la vegueria de Camprodon. És aquest important manuscrit el testimoni de les transformacions socials i jurídiques fonamentals que tenen lloc de la societat catalana durant la segona meitat del segle XIII.